Muzej se nalazi na Sultan Ahmedovom trgu, preko puta istoimene džamije, na mjestu nekadašnjeg bizantijskog hipodroma. Smješten je u objekt Ibrahim-pašinog konaka, velike kamene palače koja je jedna od rijetkih sačuvanih rezidencijalnih objekata u Istanbulu iz ranog osmanskog perioda.
Nekad su u njenom okruženju postojale i druge slične, uglavnom vezirske kuće, ali se od svih njih sačuvala samo ova. Razlog zašto se ona sačuvala do danas jeste njena masivna kamena struktura koja je odoljela svim historijskim nedaćama (veliki dio vernakularne arhitekture Istanbula bio je od drveta), mada je u određenim periodima bila adaptirana i vjerovatno dograđivana. Nekad se u sklopu palače nalazio i visoki toranj, ali se on nije sačuvao. Ne zna se tačan datum njene gradnje, ali se pretpostavlja da je to bilo prije 1520. godine, u vrijeme sultana Bajazida II. To znači da je ova građevina i jedna od najstarijih u Istanbulu, a možda i najstarija kada je riječ o stambenoj arhitekturi. Kako god, njena veličina fascinira i nadilazi pojam običnog doma s obzirom na to da je unutar nje moglo biti komotno smješteno dvije stotine ljudi. Objekt nosi naziv Ibrahim-pašin konak jer je u vrijeme sultana Sulejmana I poklonjen poznatom velikom veziru Pargali Ibrahim-paši, Sulejmanovom zetu.
Muzej turske i islamske umjetnosti posljednja je muzejska institucija osnovana u osmanskom periodu. Međutim, na početku nije imala to ime i nije bila smještena u Ibrahim-pašinom konaku. Prvobitna kolekcija nalazila se unutar kompleksa Sulejmanija džamije, tačnije, u prostorijama imareta koji je projektirao Mimar Sinan. Muzej je prvobitno nosio naziv Muzej vakufa. Inače, samo osnivanje zbirke imalo je svoj razlog. U drugoj polovini 19. stoljeća došlo je do velikog rasula predmeta islamske umjetnosti koji su često na nelegalan način završavali u evropskim i američkim muzejima ili privatnim kolekcijama. Povod za formiranje jednog ovakvog muzeja bio je pokušaj da se sačuva blago osmanske i općenito islamske umjetnosti, te da se svemu da institucionalni okvir. Najviše predmeta prebačeno je iz džamija, tekija i turbeta s obzirom na to da su oni bili posebno ugroženi. Krupan posao na tom polju uradio je veliki vezir Husejin Hilmi‑paša, koji je kroz različite uredbe i intervencije na terenu spriječio iznošenje predmeta izvan zemlje.
Pogledajte odličnu ponudu hotela u Istanbulu:
[booking_product_helper shortname=”istanbulhoteli”]
Formiranjem Republike Turske 1923. godine muzej je preimenovan, dobiva današnji naziv, a 1983. godine premješten je iz kompleksa Sulejmanija džamije u Ibrahim-pašinu palaču.
Muzej Islamske i turske umjetnosti jedan je od rijetkih muzeja u svijetu čija je zbirka dovoljno velika i raznovrsna da hronološki može predstaviti kompletnu historiju islamske umjetnosti; od umajadske i abasidske, preko seldžučke i memlučke do osmanske, safavidske i mogulske. Sve to blago sakupljalo se stoljećima u džamijama, u različitim ustanovama, privatnim bibliotekama i kolekcijama, te je ovaj muzej, na neki način, reprezent sakupljačke tradicije unutar vakufa i čuvanja islamskog kulturnog blaga od propadanja ili zloupotrebe.
Sam muzej podijeljen je u dva dijela. U prizemlju možemo vidjeti etnološku zbirku posvećenu kulturi življenja u turskim selima i gradovima u osmanskom periodu. Ona daje odličan uvid u razlike, pogotovo kada je u pitanju promjena stila života u 19. stoljeću i lagano otvaranje prema Evropi. Tu postavku veoma lahko možemo porediti s onim što susrećemo u sarajevskoj Svrzinoj ili Despića kući, ili pak etnološkom odjelu Zemaljskog muzeja u Sarajevu. Pogotovo su na dojmljiv način prezentirane scene svakodnevnog života s rekonstruiranim prizorima nomadskog, ali i bogatog urbanog života.
Na spratu muzeja postavljena je umjetnička kolekcija koja hronološki obuhvata već navedene historijske periode. Na taj je način i “poredana”, pa na samom početku možete vidjeti najstarije artefakte islamskog svijeta iz 7. stoljeća, prije svega džamijske tarihe isklesane starim arapskim pismom, a tu su i neki veoma vrijedni kapiteli stupova davno srušenih palača, kao i zoomorfni reljefi iz seldžučkog perioda. U principu, svaka dinastija ima svoju prezentacijsku dvoranu, pa su grupirani predmeti fatimidskog, ilkanidskog, seldžučkog i memlučkog perioda, koji su veoma slični u svom izražajnom i ornamentalnom svojstvu. Posebno u oči upadaju iluminirani safavidski rukopisi, nenadmašni po svojoj raskoši.
Na samom kraju muzeja dobijate pregled kaligrafije i radova u metalu kasnog osmanskog perioda na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće.
Muzej ćilima i tepiha
Muzej čuva najznačajniju i najveću kolekciju seldžučkih i ranih osmanskih ćilima i tepiha. Praktično gledajući, seldžučki tepisi iz 13. stoljeća predstavljaju i najstarije islamske tepihe, a možda i najstarije tepihe općenito. Među njima se ističe seldžučki tepih iz 13. stoljeća pronađen u turbetu sultana Alladdina u Konyi. Pored ovoga, možemo vidjeti i sve ostale slavne tipove ranih osmanskih tepiha poput Holbein, Lotto, ili Ušak, kao i veliki broj anadolskih molitvenih serdžada iz raznih perioda.
Tepih je poklon turskog naroda svijetu, kažu u menadžmentu muzeja Vakiflar Hali Müzesi u kojem se nalazi jedna od najbogatijih kolekcija ćilima u cijelom svijetu.
Muzej je počeo sa radom 15. novembra 2013. godine, nakon dvije godine renoviranja u historijskom zdanju u blizini Aja Sofije. Posjeduje zbirku od 806 tepiha, od kojih su 394 pripremljena za izložbe, a ostali rezervisani za istraživanja.
Pod nadzorom Generalne uprave za vakufe, zvaničnici su prikupljali ćilime i različitih džamija. Prikupljeni su najbolji mogući tepisi, jer su ih donirali imućni ljudi, u namjeri da steknu zasluge u vjerskom smislu.
Tepisi od neprocijenjive vrijednosti. Slične motivi se mogu naći i kod modernih prostirki, ali nećete biti u mogućnosti da pronađete tepih ručno izrađen u 14. ili 15. vijeku. Zvaničnici će izvršiti izmjene i tako prikazati sve tepihe, uporedo radeći na njihovom konzerviranju kako bi izbjegli oštećenja. Tepisi se stalno mijenjaju, kako bi održali pažnju posjetilaca. Ukoliko bi se odjednom izložili svi primjerci, interesovanje za kolekciju će nestati.
Najstariji je čuveni, ručno rađeni Pazyryk tepih, koji datira još od 5. stoljeća prije nove ere. Ukrašen je motivom irvasa i vojnika na konjima. Slični motivi se mogu naći i na ćilimima ručno rađenim u doba vladavine anadolskih Seldžuka, anadolski begluka i osmanske ere.
Tokom osmanske ere, javljale su se i geometrijske figure. Figure na motivima tepiha odražavaju vrijeme u kome su nastali, a u doba osmanskog carstva dominirali su motivi koji obilježavaju moć. Ponekad su motivi na ćilimima predstavljali želje i strasti njihovih tkalja. Na primjer, kada ugledamo figuru kuće, moglo bi to značiti da je tkalji nedostajao njen dom. Ukoliko se među motivima pojavi škorpion to je značilo da odbacuje strah od te životinje.
Radovi u metalu
Sljedeća veoma važna kolekcija odnosi se na radove u metalu. Neki su predmeti istinski rariteti, poput monumentalnih metalnih vrata (300 × 224 cm) s Velike džamije u Cizri, zatim memlučki metalni predmeti među kojima se ističu velike džamijske lampe i svijećnjaci, kao i bogato ukrašeno posuđe osmanskih sultana.
Naravno, centralno mjesto u kolekciji zauzima keramika iz Iznika, koja je možda i najslavniji osmanski dekorativni produkt. Pločice, tanjiri, posude i čaše ukrašene su krupnim hataji dekorom i stiliziranim cvijećem. Ono što skreće pažnju jesu i dva keramička panoa iz 17. stoljeća na kojima su prikazane slike Meke i Medine, tačnije harema Kabe i Poslanikove džamije. Interesantno da su veoma slični paneli iz istog perioda sačuvani i u našoj zemlji. Od kamenih predmeta treba izdvojiti dva sarkofaga s motivima ljiljana iz Halepa, s datacijama iz 1487. i 1493. godine, a koji predstavljaju remek-djela kamenorezačke umjetnosti.
Predmeti od drveta
Ništa manje nisu dojmljivi i predmeti od drveta, među kojima su posebno interesantni primjerci bogato izrezbarenih džamijskih vrata, kao i izvanredan drveni sarkofag iz 12. stoljeća. Unutar drvenih predmeta posebno se ističu rahle i kutije ukrašene sedefom u kojima su se čuvali Kur’ani (nekoliko takvih primjeraka sačuvano je i u Bosni).
Rukopisi
Međutim, ako bismo unutar ovog muzeja izdvojili neku posebno vrijednu cjelinu, ili nešto što čini poseban identitet osmanske i ukupno islamske umjetnosti, onda su to definitivno rukopisi, a u ovom muzeju imamo jednu od najvećih kolekcija rukopisa na svijetu. Svi najveći osmanski kaligrafi i prepisivači poput Šejha Hamdullaha, Ahmeda Karahisarija, Hafiza Osmana ili Sami Efendija ovdje su zastupljeni, i to sa svojim najznačajnijim radovima.
Muzej posjeduje čuveni kaligrafski album Ahmeda Karahisarija, koji je stoljećima služio kao uzor svim kaligrafima, a u kojem dominira kaligrafija izvedena u zlatnoj boji. Možemo vidjeti i kaligrafski album oca osmanske kaligrafije Šejha Hamdullaha, kao i prijepis Kur’ana Hafiza Osmana.
Muzej Islamske i turske umjetnosti veoma je kvalitetno renoviran prije nekoliko godina, a najveći pomak napravljen je u preglednosti zbirki. Obilaskom dvorana možete steći uvid u sve ono što je islamska umjetnost iznjedrila kroz stoljeća oplemenjujući ne samo istočnu već kroz kulturne utjecaje i zapadnu civilizaciju.
Pogledajte video :
Ulaznice i radno vrijeme :
Opis | Cijena i radno vrijeme |
---|---|
Ulaznica | 17,00 eura |
Otvoreno svakoga dana | Da |
Zimski period / 1.10 – 1.04 | 09.00 – 18.30h |
Ulaznice možete kupiti | Do 18:00h |
Ljetni period / 1.04 – 1.10 | 09.00 – 19.00h |
Ulaznice se mogu kupiti | Do 18:30h |
Adresa i kontakt :
Binbirdirek Mahallesi,. At Meydanı Sokak,No: 12 Sultanahmet
tiem@tiem.gov.tr
02125181805
02125181806
Detaljnu mapu svih turističkih atrakcija u Istanbulu možete pogledati ovdje